Berounská keramika
významný představitel české keramiky přelomu 16. - 17. století

Berounští hrnčíři byli proslaveni svou šikovností již na počátku 14.
století. K rozmachu tohoto řemesla v Berouně však došlo v 16. a 17.
století. Tradice hrnčířství se udržela až do 19. století a
v současnosti na ní opět řemeslníci a umělci v Berouně navazují. Od roku
1997 město Beroun pořádá pravidelné podzimní hrnčířské trhy a pro velký
zájem probíhá od roku 2003 i jarní setkání hrnčířů a mistrů dalších
uměleckých řemesel na Husově náměstí. Díky projektu města Berouna na
oživení tradice berounské keramiky a z iniciativy pana Vladimíra Izbického
se na základě archeologických nálezů začaly vyrábět repliky
inspirované technikou výroby a motivy zdobení z přelomu 16. a 17. století.
V 16. a na počátku 17. století obývali hrnčíři v Berouně uvnitř hradeb
ulice Českou a Na kláštere
a dále severně od města na břehu řeky předměstí Rybářské a
předměstí Horní zvané též Hrnčířské. Výrobky berounských hrnčířů byly
v 16. a v 17. století oblíbeny a žádány i v širším okolí, např. Vilémz
Rožmberka a Petr Vok si je nechali vozit do Českého Krumlova a do Třeboně,
z berounských džbánů se také pilo při korunovaci krále Matyáše v Praze v roce 1611.
Význam berounského
zboží nepřímo dokládají i konkurenční spory berounských a pražských
hrnčířů o pražské trhy.
V roce 1541 byla tato situace řešena smluvně,
v roce 1560 však byla předmětem soudního sporu a došlo i k osobním
napadením a k rozbíjení berounského zboží dovezeného do Prahy.
Z této doby
je znám z Berouna značný počet hrnčířů, celkem 8 významných hrnčířských
rodů, které působily mezi lety 1523 -1735. Přičemž většina se jich
soustřeďuje do období 1540 – 1618. V letech 1550 - 1570 byli jmenováni
další 4 hrnčíři a v letech 1570 - 1618 dalších 12 hrnčířů. O významu
hrnčířů v Berouně svědčí i působení hrnčíře Tomáše Pulce v úřadě
primátora
v letech 1581 -1582, v době třicetileté války byl jedním
z obecních starších hrnčíř Jan Kameš. Cechovní organizace berounských
hrnčířů se uvádí poprvé k roku 1560.
Beroun byl ve třicetileté válce těžce
poškozen za saského vpádu 1634 a zejména za švédského vpádu 1639.
Berounské hrnčířství bylo postiženo i politickou a náboženskou emigrací.
Nemalou měrou působilo na život ve městě, a tedy
i na hrnčířství 5
požárů, které Beroun postihly v letech 1564, 1599, 1611, 1635 a 1639. K
roku 1651 se Hrnčířské a Rybářské předměstí uvádí jako vypálené a pusté,
v témže roce žili
v Berouně jen čtyři hrnčíři, z toho dva byli bezdětní.
Hrnčířské řemeslo bylo jistě ve třicetileté válce těžce poškozeno, ale je
zřejmé, že si uchovalo svůj význam i ve druhé polovině 17. století, o čemž
svědčí i to, že řada hrnčířů působila v městské radě a že hrnčíři
stále exportovali své zboží
do Prahy. Historik Z. Winter uvádí: „…a když
berounští na jarmark hrnce plují (což činívali od starodávna), jsou
povinni z nákladu něco hrnců dáti(v Dobřichovicích)“. Úpadek berounského
hrnčířství je tedy mladšího data, nastal pravděpodobně až 18. století.
Koncem 19. století
začala výroba smaltovaného kovového nádobí v Novém Jáchymově a také
manufaktury v Českých Budějovicích zaplavily kameninovým zbožím celé
Čechy. To vedlo k úpadku dílen berounských hrnčířů a na sklonku 19.
století zbyli z kdysi slavného a bohatého cechu sotva tři mistři. Poslední
hrnčíř mistr Votava
ze Zavadilky zastavil svůj kruh po druhé světové
válce. Co to tedy je ono
několikrát zmiňované berounské zboží? Čím je tak zvláštní, že jsme schopni
hov archeologickém materiálu jednoznačně identifikovat? Odpověď na tyto
otázky není zcela jednoduchá. Jedná se vlastně o skupinu výrobků místních
keramických dílen, která má své charakteristické vlastnosti,
týkající se materiálu, z něhož byly nádoby vyrobeny, i specifických
výzdobných prvků. Podle struktury keramické hmoty a jejího vypálení dělíme
tuto novověkou keramiku do několika základních skupin.
Nemá smysl se zde
podrobně zabývat tímto členěním, pro zjednodušení pouze uvedeme dvě
základní. Nejběžnější skupina keramiky je s čer veně až červenohnědě
zbarveným střepem a často bílým výzdobným nástřepím (ojediněle se objevují i další barevné varianty, např. zelená) a skupina šedobělavě zabarvených
jemných tvarů. Vyskytující se dekory jsou provedeny
mechanicky a malířsky.
Skupina nádob červeného
zboží, převážně talíře, poháry, džbány a mísy, zdobená bílou hlinkou
pomocí kukačky tvoří v současnosti nejatraktivnější část celého dosud
známého souboru. Dekor vytváří pruhy
a pásy, jednoduché schematické
rostlinné motivy, stromečkovité útvary, síťování, srdíčka, kosočtverce,
kříže a terčíky, motivy ptáčků, zvířecích a lidských postav.Nejznámějším
dochovaným celým kusem je džbán „Šimona Nemazala z Berouna“, nádoba
zdobená kukačkou
a datovaná nápisem
k roku 1577 a 57cm vysoká, nachází se ve sbírkách
Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Touto technikou jsou převážně dekorovány talíře, mísy, džbány
a poháry, tedy nejčastěji zdobené
luxusní zboží.
Jedná se o techniku a motivy natolik charakteristické pro
Beroun, že jejich zachování
do dnešních dnů, například v podobě
upomínkových předmětů se přímo nabízí.
džbán Šimona Nemazala z Berouna
z roku 1577 - 57 cm vysoký
|