MĚSTO BEROUN SE BRZO DOČKALO MUZEA BEROUNSKÉ KERAMIKY
PROBĚHLA REKONSTRUKCE
DOMUA PŘILEHLÉ ZAHRADY
HOTOVÁ JE EXPOZICE INTERIERU
VE ČTVRTEK 26. ÚNORA BYLO MUZEUM SLAVNOSTNĚ OTEVŘENO
Od džbánečku k muzeu. "Původem všeho byl miniaturní džbánek z Jižních Čech " vzpomíná berounský výtvarník a keramik Vladimír Izbický - "ten jsem objevil ve skřínce, kde si moje matka schovávala vzpomínky na dětství na Hluboké. Byla to výzva a inspirace. Výsledkem snažení, pokusů a hledání tajů výroby keramiky bylo tisíce miniaturních džbánečků a talířků, se kterými jsme osm let putovali po vyhlášených hrnčířských trzích po Evropě. Německu, Francii, Belgii, Holandsku, Italii a Rakousku" . Vyhlášené hrnčířské trhy pana Arthura Sudau v bavorském Diessenu inspirovaly myšlenku uspořádat stejně zajímavé a oblíbené hrnčířské trhy v Berouně. To se i díky zájmu a podpoře města Berouna podařilo. "Při přípravě trhů jsme se začali zajímat o tradici hrnčířství v Berouně, byla li jaká". Velkým překvapením a radostí byla návštěva UPM muzea v Praze. Tam na začátku expozice keramiky trůnil uprostřed sálu ve skleněné vitríně velký džbán, zjevně historické hodnoty. Džbán byl 53 cm vysoký s cínovým víkem a stálo na něm neumělým písmem napsáno : Ssimon Nemazal z Berouna - 1577. To byl první a rozhodující krok k poznání a studiu berounské keramiky. Objevilo se, že v pražských muzeích se nachází spousta keramiky, která použitou hlínou, osobitým dekorem a jeho rukopisem směřuje do dílen berounských hrnčířů z období renesance. Tato keramika je zdobená motivy ptáčků, jelínků, žaludů, konvalinek i postav provedených v mistrné zkratce. Technika malování "kukačkou" totiž nedovoluje detailní kresbu a vyjadřuje se zkratkou. "Kukačka" je malá konvička, ze které se vylévá husím brčkem bílá engoba /řídká hlína/ a tak se kreslí na červený podklad. Konvičkou se musí poklepat, aby engoba vytékala, připomíná to opravdu " ku ku- ku ku.." Vladimír Izbický na tomto základě pracuje na obnovení tradice výroby berounské keramiky a vzniklo již několik zdařilých volných replik . V Muzeu Českého krasu v Berouně je v depozitáři také uloženo plno neúplných i několik zachovalých kusů této keramiky. Stále se při Archeologických nálezech nacházejí nová svědectví o výrobě této keramiky v Berouně, jednotlivé kusy, střípky i zbytky keramických pecí. V poslední době se uskutečňuje rozsáhlý průzkum v oblasti Pražského hradu, zde se nachází velké množství dobře zachovalé keramiky původem z Berouna. Pro tento druh keramiky se vžil v odborné veřejnosti název " Berounské zboží".
Významný badatel Berounské keramiky PhDr. et Mgr. Vítězslav Štajnochr,
Ph.D. z Univerzity Karlovy napsal : Tím podpořil stejně jako řada významných badatelů myšlenku vybudovat v Berouně Muzeum Berounské keramiky. Projekt Muzea keramiky, organizátorů hrnčířských trhů Vladimíra a jeho dcery Jolany Izbických, má podporu zastupitelů města Berouna, pracovníků Městského úřadu a řadu odborníků ochotných pomoci. Město získalo pro tyto účely dům v Biřické uličce a na projektu se pilně pracuje. Bude to hezký dárek k 750 výročí založení města Berouna ? |
CHCE LI TENTO PROJEKT PODPOŘIT, TŘEBA I JEN SLOVEM - NAPIŠTE
K návrhu projektu Muzea berounské keramiky v Berouně Berounskou keramikou se zabývala řada badatelů nejen v českých zemích. Zvláště raněnovověká berounská hrnčina totiž patří mezi tzv. inkunabule, tj. nejstarší vzorové kusy zaalpské evropské glazované keramiky. Exempláře berounské hrnčiny vysoké uměleckořemeslné úrovně byly nalezeny, a stále se nalézají, nejen v Praze a v dalších českých lokalitách, ale i v zahraničí. Ve spektru zaalpské raněnovověké hrnčiny representuje berounská hrnčina jeden z vůdčích typů; berounská hrnčina je mezinárodní pojem (např. s berounským džbánem Šimona Nemazala ze 16. století se srovnává veškerá středoevropská raněnovověká keramika). Od 17. století byla v Berouně ovšem také produkována majolika, tj. barevně glazovaná keramika italského typu. Berounské majoliky náležejí mezi nejstarší produkty v zaalpské Evropě (paralelně se světově proslulou produkcí tzv. habánských majolik). Raněnovověké zaalpské majoliky jsou objektem mezinárodního zájmu badatelů. Neméně významná byla také produkce keramiky v Berouně v pozdním novověku. Evropský význam berounské keramiky je nepochybně pádným argumentem pro zřízení samostatného Muzea berounské keramiky v Berouně; město Beroun by se zajisté mělo pyšnit berounskou keramikou jako historickou perlou, znamením identity, které by specificky presentovalo město i v zahraničí (obdobně jako Plzeň representuje pivo). PhDr. et Mgr. Vítězslav
Štajnochr, Ph.D. Vážený pane Izbický, vítám Vaší inciativu a velmi rád ideu samostatné expozice berounského zboží podporuji. Problematice tohoto kulturně historického fenoménu jsem se intenzivně věnoval v 80. letech minulého století společně s etnology V. Scheuflerem z Ústavu etnografie a folkloristiky ČSAV v Praze a Z. Štajnochrem z Národního muzea. Fenomén "Berounského zboží" nelze redukovat jen na esteticky zajímavou a specifickou část hrnčířské produkce konce 16. a počátku 17. století. Tato problematika zahrnuje také obecně kulturně historické poměry v Berouně v raném novověku (včetně násilného přerušení vývoje v důsledku událostí třicetileté války), cechovní organizaci berounských hrnčířů a společenské postavení hrnčířů ve městě, technologické otázky výroby keramiky, šíření berounského zboží za hranice města, resp. ekonomické vztahy, reflexi berounského zboží jako významného prestižního/luxusního artefaktu v raně novověkých Čechách, studium berounského zboží v kontextu dobové hrnčířské produkce v českých zemích, výsledky archeologických výzkumů atd. Berounské zboží je zcela ojedinělé kulturně historické specifikum města Berouna a je velmi dobře, že mu chcete věnovat odpovídající pozornost. Specializovaná expozice přispěje nejen ke zvýšení kulturní úrovně samotného města, ale i k jeho propagaci za hranicemi regionu. S pozdravem doc. Václav Matoušek, CSc. katedra obecné antropologie Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy doc. Václav Matoušek, CSc.
Mgr. Irena Benková PhDr. Jaromír Žegklitz
|